Buitensporig gedrag van de NS

Buitensporig gedrag van de NS

Een paar weken geleden was het tijd voor de tentamens. Het is daarbij natuurlijk belangrijk om op tijd aan te komen, zeker voor iemand die niet in Nijmegen woont zoals ikzelf. Jammer genoeg reden er door het winterweer minder treinen. In plaats van elk kwartier reed er maar elk halfuur een trein naar Nijmegen toe. Dit zou natuurlijk geen probleem moeten zijn; je kan immers gewoon een trein eerder nemen. Je hebt dan echter alsnog het probleem dat de trein langzaam rijdt en op sommige plekken gewoon een tijdje stil blijft staan. Alleen al in dit studiejaar heb ik al vele problemen gehad met het openbaar vervoer. Vreemd genoeg kwam er aan het eind van het vorige jaar een nieuwsbericht van de NS: De NS kwam dit jaar nog vaker op tijd dan in andere jaren. Volgens de NS zelf waren de treinen in 2018 92.6% van de gevallen op tijd. Bij slechts 2.4% van de reizigers was er een vertraging geweest van meer dan een kwartier door een storing.

Nu wil ik niet stoken of moeilijk doen, maar ik geloof deze getallen niet helemaal. Ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat de treinen lang vertraging hadden. Het gebeurt ook wel eens dat een trein maar tot Arnhem rijdt en je daar een volgende trein moet pakken. Deze vertragingen gebeuren doordat het winter is steeds vaker. Misschien is de trein die ik neem wel niet representatief voor de treinen door het hele land: het zou kunnen dat het tussen de stations waar ik rijd minder goed gaat dan gemiddeld. Na een beetje rondzoeken kwam ik tot een andere conclusie: als een trein niet rijdt kan hij ook niet te laat komen. Dit zorgt er voor dat hoewel een trein niet kan komen en je een half uur langer op het station staat te wachten, dit niet geteld hoeft te worden als vertraging. Uitgevallen treinen komen immers helemaal niet aan, en kunnen dus ook niet te laat komen. Dit vertekent de statistieken natuurlijk.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel een beetje kinderachtig om te doen alsof we het hier vreselijk hebben met onze NS. De Britse overheidswebsite Rail and Road geeft aan dat er landelijk 85.6% van de treinen op tijd kwam. En dan nog een geluk voor ons: in het Verenigd Koninkrijk hebben veel regio’s hun eigen treindiensten. Wij hebben natuurlijk ook treindiensten buiten de NS, zoals Arriva, maar in het Verenigd Koninkrijk zijn er veel meer verschillende bedrijven die natuurlijk niet allemaal op elkaar aan sluiten.

Amerika is het dan weer hele andere koek: daar liggen de afstanden tussen steden vaak zo ver van elkaar af dat het sneller is om naar het vliegveld te gaan en te vliegen dan om met de trein te gaan. Ook zijn er vaak enorme vertragingen. In de Verenigde Staten worden treinen ook veel gebruikt om goederen te transporteren, en passagierstreinen moeten daar op wachten. Veel soorten treinen komen vaker te laat dan op tijd aan, en bij sommige treinen is het normaal om anderhalf uur langer in de trein te zitten dan gepland. Als ik persoonlijk zou mogen kiezen dan heb ik liever de NS -waar ik een sprinter pak vanaf Arnhem omdat alle Intercitys naar Nijmegen uit zijn gevallen- dan dat ik anderhalf uur vastgeplakt aan mijn stoel te wachten zit om de trein uit te mogen.

Na nog wat zoekwerk lijkt het alsof het wel meevalt met hoe de treinen rijden in Nederland. Op de website vertraagd.com is te vinden hoeveel procent van de treinen die op het moment rijden op tijd zijn. Ook is dit te zien over de afgelopen tijd, en jawel, op die ene dag dat ik tentamens had is er een dal in de grafiek van de NS. Maar ook zie ik dat op de stations waar ik in- en uitstap gemiddeld meer dan 90% van de treinen op tijd zouden komen, dus misschien ben ik ook wel te kritisch.

Wat belangrijk is om te bedenken is dat statistiek een verkeerd beeld kan geven van de werkelijkheid. Een gezegde gaat dan ook: “Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was – en verdronk.” Gelukkig voor mij was ik nog op tijd bij mijn tentamen, maar door het openbaar vervoer is het niet gekomen.

Door Merijn van der Leeuw