De Super Bowl en de economische boost

De Super Bowl en de economische boost

Afgelopen zondag vond in het U.S. Bank Stadium in Minneapolis de beruchte American Football finale plaats. In deze verrassende 52ste editie waren het de Philadelphia Eagles en de topfavoriet New England Patriots die het tegen elkaar opnamen, waarna de Philadelphia Eagles er uiteindelijk met de winst vandoor gingen. Echter, niet alleen de Eagles wonnen de Super Bowl. Ook bedrijven en de lokale economie in Minneapolis behaalden grote winsten.

In de afgelopen twaalf jaar zijn er zeven N.F.L. stadions gebouwd in de US. Allemaal met het idee dat het grootste Amerikaanse sportspektakel, de Super Bowl, er zou plaatsvinden. Een nieuw N.F.L stadion kost de belastingbetaler in totaal ongeveer 250 miljoen dollar. Voor het nieuwe U.S. Bank Stadium in Minneapolis, welke werd geopend in 2016, heeft de staat Minnesota ongeveer 348 miljoen dollar uitgegeven en de stad Minneapolis betaalde daar nog zo’n 150 miljoen dollar bij bovenop. Echter, gezien voorafgaande edities van de Super Bowl zal dit belastinggeld snel terugverdiend worden. De totale opbrengst van de Super Bowl in Houston in 2017 was ongeveer 350 miljoen dollar en het jaar daarvoor kwam Santa Clara uit op ongeveer 240 miljoen dollar. Als men naar de opbrengsten in de gehele staat kijkt ligt dit bedrag nog veel hoger. Zo was, tijdens de Super Bowl in Gendale, de geschatte economische impact in de staat Arizona ongeveer 720 miljoen dollar.

De belangrijkste overweging voor steden om zich kandidaat te stellen, is daarom ook de grote economische boost die aan de Super Bowl wordt toegekend. Naast de enorme media-aandacht zorgen de grote aantallen fans, vips en sponsoren, die de stad gedurende enkele dagen bevolken, voor een flinke financiële boost. Het bedrijf Rockport werd aangesteld door de N.F.L. om onderzoek te doen naar de economische impact van de 52ste editie van de Super Bowl in de stad en omgeving van Minneapolis. Rockport concludeerde dat Super Bowl LII een geschatte 343 miljoen dollar aan omzet zal opleveren in Minneapolis. Dit bedrag is gebaseerd op zowel de consumptie van de 125.000 verwachte bezoekers en een geschatte 122 miljoen dollar door lokale evenementen. Daarnaast zouden er 5.000 fulltimebanen worden gecreëerd en verdienen de staat en de gemeentes ongeveer 29 miljoen dollar aan lokale belastingen. Van de 343 miljoen dollar aan consumptie door verwachte bezoekers, wordt ongeveer 70 procent uitgegeven aan winkelen (o.a. merchandise), eten en drinken en accommodatie, overige uitgaven zijn aan entertainment en transport. Ongeveer 48 procent van de bezoekers zou gemiddeld vier nachten verblijven in de buurt van Minneapolis, wat gelijk staat aan zo’n 230.000 hotelovernachtingen. Verder schat Rockport dat bezoekers van de Super Bowl een bedrag van ongeveer 620 dollar per dag uitgeven. Naast deze directe economische impact, heeft de Super Bowl ook nog een geschatte indirecte opbrengst van 198 miljoen dollar. Deze indirecte impact refereert naar de industrieën die goederen en diensten leveren aan bedrijven die een direct effect ondervinden van de verhoogde consumptie door bezoekers, zoals restaurants en winkelcentra.

Een andere opmerkelijke en aanzienlijke opbrengst van de Super Bowl is te danken aan reclamespots. De Super Bowl is één van de best bekeken sportevenementen ter wereld en merken besteden daarom veel geld om zichzelf tijdens het reclameblok te promoten. Ongeveer 103,4 miljoen mensen zouden afgelopen zondag naar de Football Finale hebben gekeken, zeven procent minder dan vorig jaar. Echter, de opbrengst van reclamespots daalt niet. De tv-zender NBC rekent meer dan vijf miljoen dollar voor een spotje van slechts 30 seconden (dit is ongeveer $167.000 per seconde) en verwacht dit jaar hiermee een recordbedrag van 500 miljoen dollar aan omzet.

Diverse sporteconomen plaatsten echter kanttekeningen bij het onderzoek van Rockport en beweerden dat de economische impact zwaar is overschat. In The New York Times sprak een econoom van een geschatte economische boost tussen 30 en 130 miljoen dollar, gebaseerd op foute schattingen in het verleden. Een andere econoom wees op de overschatting van de extra hotelovernachtingen. In 2012 zouden in Indianapolis slechts 49.000 van de 224.000 hotelovernachtingen te verklaren zijn door de toestroom van sportfans. Of de economische impact van de Super Bowl in Minneapolis werkelijk zo groot is als de geschatte 343 miljoen dollar moet nog blijken, maar we kunnen in ieder geval wel met zekerheid zeggen dat Minneapolis er niet op achteruit is gegaan.

Door: Anna Wesselink