Excursie: Luxemburg

foto luxemburg

Click here for English

Op vrijdagochtend 8 uur stonden we allemaal fris en fruitig bij het station te wachten op de bus om te vertrekken naar Luxemburg! Omdat de gebruikelijke persoon zich weer eens verslapen had vertrokken we enkele ogenblikken later. Na een 4 uur durende busreis kwamen we aan bij ons hostel. We hadden even de tijd om wat lunch voor onszelf te regelen dus verschillende groepjes trokken erop uit om in het centrum een maccie te halen of naar de supermarkt te gaan. We kwamen er al snel achter hoe heuvelachtig Luxemburg is, iedereen heeft momenteel spierpijn in zijn/haar kuiten. Na deze flinke klim voor de lunch stond ons nog een veel heftigere workout te wachten: lekker sightseeën in het centrum. Met de hele groep strompelden we heuvel op, heuvel af terwijl we genoten van de mooie bezienswaardigheden. De stad oogt middeleeuws: denk aan kastelen, kerken en grachten met meer zwemmende diersoorten dan alleen eenden. We hebben van een afstandje de abdij van Neumünster kunnen bezichtigen. Een prachtige oude gevangenis die is omgetoverd tot een cultureel centrum. Ook zijn we binnen geweest in de indrukwekkende kathedraal Notre Dame, waar we de crypte van de groothertogen hebben gezien.

Verder hebben we ook nog het bankenmuseum bezocht en later die avond hebben we lekker gegeten in het hostel. Na het eten stonden we voor een mooie uitdaging: ons klaarmaken binnen een uur voor de kroegentocht die om 21:00 begon. De sfeer zat er bij iedereen al goed in en de gratis welkomstshotjes waren erg lekker. Na de eerste kroeg belandden we in een nogal deftige bar die niks voor ons was, dus daar waren we al snel weer weg. Ook de 3e kroeg viel tegen dus we gingen weer lekker terug naar de eerste bar en daar hadden we een erg leuke avond!

De volgende ochtend moesten we al erg vroeg ontbijten, maar door het zonnetje dat lekker scheen buiten hadden we binnen no time weer een goed humeur. We wandelden naar een hele mooie lift die eindigde in een prachtig uitzicht over de stad. Hierna begon de Crazy 88. Een leuke foto maken bij de Adolfsbrug en de roltrap in de verkeerde richting nemen kon dan ook niet ontbreken. Een standbeeld aankleden en een koprol maken in een winkel zorgde dat de mensen om ons heen ook konden genieten. Na een heerlijke middag grappige opdrachten uitvoeren in de stad belandden we moe maar voldaan weer in het hostel. De groep werd opgesplitst in tweeën wat betreft avondeten: de ene helft ging Thais eten en de andere helft ging voor Italiaans. Na het diner werden er op verschillende kamers wat drankjes genuttigd alvorens we de stad in zijn gegaan. Na een lekker avondje dansen en gek doen ging iedereen naar bed omdat ons zondag ook nog een volle dag te wachten stond!

Zondagochtend zat iedereen netjes vóór 9 uur aan het ontbijt. Na een lekker ontbijtje in het hostel pakten we de bus om te gaan schaatsen! Daar hebben we ondervonden dat de schaatstalenten binnen de ESV nogal uiteenlopen. Terwijl sommigen soepel over het ijs vlogen, klungelden andere leden over het ijs heen (en ja, ik was er daar een van). Gelukkig hebben we wel genoeg gelachen!

Na het schaatsen genoten we van een welverdiend warm drankje en namen we de bus naar het centrum om lekker te lunchen. Na de lunch hebben we tot slot het nationale museum bezocht. Na het museum hebben we snel wat gegeten en zijn we teruggegaan naar het hostel om om 17:45 te vertrekken naar Nijmegen.

Het was zonder twijfel een zeer geslaagd weekend!