Het ESV Congres: Sustainability vs. Profitability

Profitability-and-Sustainability congres redactie

Click here for English

Dinsdag 21 april aanstaande is het dan eindelijk zo ver! Het ESV congres zal voor het eerst plaats gaan vinden op een externe locatie, namelijk in brasserie Bikkels in het NEC stadion.

Duurzaam, fair trade, groen, milieuvriendelijk, ecologisch, vegan en biologisch. Deze termen worden overal opgeplakt en in ieder gesprek wel eens genoemd. Waar komen al deze begrippen toch ineens vandaan?
Het merendeel van de Nederlanders (65%) blijkt zich zorgen te maken over de opwarming van de aarde. Om hier iets aan te doen kijken we vooral naar de overheid en het bedrijfsleven. Zo blijkt dat zes op de tien Nederlanders (59%) het eens zijn met de stelling: ‘Zolang grote bedrijven hun CO2-uitstoot niet terugdringen, maken mijn acties niet uit’. Duurzaam denken is er dus wel al, maar duurzaam doen blijft nog enigszins achterwege. Een leuk feitje: mensen met een bovenmodaal inkomen, mannen, VVD- en CDA-stemmers, huizenbezitters en hoger opgeleiden stoten meer CO2 uit dan de gemiddelde Nederlander.

Waarom zouden we moeten beginnen aan een duurzaamheidstransitie?
Duurzaamheid zou voorzien in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Zodat jouw kinderen en de kinderen van jouw kinderen ook nog op deze planeet kunnen leven. Het probleem is, kort samengevat, dat we met zijn allen veel te veel grondstoffen gebruiken en veel te veel afvalstoffen produceren. Er is geen kringloop meer. De grondstoffen raken op en de afvalstoffen hebben een grote impact op het milieu. Steeds meer mensen raken er van overtuigd dat daar verandering in moet komen.

Voor bedrijven zitten er in ieder geval, naast het redden van de wereld, een aantal voordelen aan de duurzaamheidstransitie. Ten eerste, het duurzaam ondernemen zorgt voor het bewust inzetten van productiemiddelen. Dit kan leiden tot verschillende besparingen en daarmee lagere kosten. Ook zorgen bedrijven ervoor dat ze aan de toekomstige wetgeving voldoen. Het klimaatakkoord van Parijs stelt dat landen hun CO2-uitstoot in 2030 met 50% verminderd moeten hebben ten opzichte van 1990. Bedrijven zullen dus hoe dan ook moeten investeren om milieuvriendelijker te worden. Doen zij dit nu al, dan kunnen ze de investeringen verspreiden over vele jaren. Tenslotte, kunnen bedrijven zelfs een hogere prijs voor hun producten vragen als zij een groen imago hebben. In 2019 lette 53% van de consumenten op duurzaamheid bij het kopen van producten. In 2018 was dit nog maar 46%.

Aan het idealistische duurzaamheidsdoel hangt echter wel een prijskaartje. De vernieuwingen gaan gepaard met grote investeringen die eerst gemaakt moeten worden voordat duurzaamheid haar vruchten afwerpt. Er zijn maar weinig innovaties die direct geld opleveren, daarom kiezen sommige bedrijven ervoor om de vergroening nog even uit te stellen. Ook zijn er bedrijven die zich bezig houden met ‘greenwashing’. Hierbij laten bedrijven hun bedrijfspraktijken er iets duurzamer uitzien dan deze daadwerkelijk zijn. Bedrijven proberen zo de voordelen van een groen imago te genieten zonder daar de nodige handelingen en investeringen voor te doen (denk aan het Volkswagen schandaal). Daarnaast is er soms sprake van een ‘morele balans’. Dit wil zeggen dat consumenten die maatschappelijk verantwoorde bedrijven steunen of duurzame producten kopen zich minder verantwoord gaan gedragen, omdat zij vinden dat zij toch al bijdragen aan de maatschappij.

Het doel van het congres is niet het omtoveren van deelnemers tot klimaatactivisten of juist het tegendeel, bewijzen dat het allemaal fake news is. De commissie wil jullie vooral inzicht geven en laten zien hoe bedrijven deze nieuwe uitdaging aanpakken. Dit jaar is het congres een lustrumcongres en dat betekent dat er meer uitgepakt wordt dan andere jaren. Zo vindt het congres zoals eerder gezegd voor het eerst plaats op een externe locatie. De congrescommissie heeft haar best gedaan om interessante bedrijven uit te nodigen.

Wij verwelkomen H&M als openingsspreker. In de tussenrondes geven de volgende bedrijven een presentatie: PwC, USGFinance, ProRail, DSM, ABT en Rabobank. Het congres sluit af met een vertegenwoordiger van Samsung. Daarna zien wij jullie graag terug op de aansluitende borrel!

Houd vooral de social media van de ESV in de gaten, de bedrijven zullen zich in de komende weken voorstellen.

Door: Selina Brouwers