Is de noodsteun voor KLM terecht?

KLM redactie 27-4-2020

Click here for English

Wederom was er afgelopen vrijdag een persconferentie op tv. Dit keer ging het echter niet over nieuwe coronamaatregelen of de versoepeling van deze maatregelen, maar over het redden van KLM. Zoals vele bedrijven is ook de KLM zwaar getroffen door de coronacrisis. Meer dan 90 procent van de vliegtuigen verlaat de grond niet meer maar moet nog wel onderhouden worden. Dit is een van de vele voorbeelden van kosten die wel gewoon blijven doorlopen. Minister van financiën Wopke Hoekstra had het over een noodsteun tussen de 2 en de 4 miljard euro in de vorm van garantstellingen en leningen. Net als de Franse overheid die 7 miljard uittrok voor Air France (het Franse deel van Air-France – KLM) wil de overheid hiermee KLM door de crisis helpen. Bedragen van deze grootte brengen ook vragen met zich mee. Is een steun in deze grootte terecht? Waarom krijgt nou juist KLM deze speciale noodsteun?

KLM is natuurlijk niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft in deze tijden. De overheid trok eerder al miljarden uit om Nederlandse bedrijven te helpen. Hoewel meerdere Nederlandse bedrijven graag ook meer steun zien is deze aparte miljardensteun aan KLM in mijn ogen niet onterecht.

De vliegtuigmaatschappij is een van de grote werkgevers van de Nederlandse economie met ongeveer 114.000 banen. Bovendien zijn er veel bedrijven in de buurt van Schiphol die het waarschijnlijk gaan voelen als de KLM zou omvallen. Ook gaat het waarschijnlijk veel kosten als de KLM failliet zou gaan. Werknemers van KLM zouden grotendeels  in de werkeloosheidsregeling terecht komen, wat veel kosten voor de overheid met zich meebrengt. Verder zouden deze mensen ook minder kunnen bijdragen aan de Nederlandse economie door lagere besteedbare inkomens. Ook komen volgens Hoekstra Schiphol, het vestigingsklimaat, het toerisme en sectoren die profiteren van goede internationale verbinding erg ten schade mocht KLM wegvallen. Daarnaast kocht Nederlandse overheid vorig jaar nog 14% van de aandelen in Air France-KLM om hiermee het publieke belang te beschermen. Volgens Hoekstra is de steun die KLM nu krijgt ook een bijdrage aan dit doel.

De steun komt niet zonder zijn voorwaarden. Zo mag er geen dividend worden uitgekeerd, geen bonussen worden gegeven en mag er geen winstdeling zijn voor het personeel. Er komen ook eisen voor wat er met de winst van het bedrijf moet gebeuren, hoe de arbeidsvoorwaarden eruit komen te zien en over de duurzaamheid van het bedrijf.

Er is natuurlijk nog veel onduidelijkheid over hoe alles zal verlopen. Er zit een groot verschil tussen 2 en 4 miljard, dus hoeveel steun gaat er precies worden gegeven? Hoe effectief zou de steun zijn in het behouden van het sterke merk en concurrentiepositie van de vliegtuigmaatschappij? Hoewel er nog steeds veel vragen zijn die beantwoord moeten worden, heeft het kabinet goede redenen om actie te ondernemen.

Door: Jesse Derks