Jaaroverzicht 2017, Jikke Sieperda

In het vierdelige jaaroverzicht kijken verschillende leden van de ESV terug op 2017. Vandaag trapt Jikke Sieperda, onderdeel van de reiscommissie en lieftallig lid van de ESV, af met haar herinneringen aan het eerste kwartaal.

Waar sommigen van ons na de kerstvakantie weer hard aan het studeren waren voor de herkansingen gingen 21 andere ESV’ers een week naar de sneeuw in Superdévoluy in Frankrijk. Dit jaar zat het winterweer meer mee dan de vorige editie, aangezien er veel meer sneeuw lag en er dus ook meer pistes open waren. Na een weekje sneeuw, zon en Long Island iced tea’s was het tijd om terug te keren naar Nederland, om daar de UB en TvA 6 in te duiken om te studeren voor de tentamens. Op het programma stonden onder andere wiskunde, international financial policy en institutional economics. Na twee, en voor sommigen drie weken zwoegen, kon er de week na de tentamens stoom worden afgeblazen tijdens het squashtoernooi. Na een aantal spannende potjes kon Niek de Haan zich uiteindelijk de kampioen noemen. Na het squashen kon de vochtbalans worden hersteld tijdens de eerste borrel van het nieuwe jaar; Bezopen in de tropen. De tweede week van februari vonden het jaarlijkse pizzasmulfestijn en inflowrious plaats.

Liefde gaat door de maag, zo moet het bestuur hebben gedacht, want op Valentijnsdag vond er een eetactie met broodjes knakworst plaats. ’s Avonds stond de halfjaarlijkse ALV op de agenda. In de derde week van februari vonden er een aantal activiteiten plaats, zo was er op maandag de barcontest in samenwerking met BOW. Ook stond de man-vrouw activiteit op het programma. De mannen gingen onder het genot van een biertje pijltjes gooien en de vrouwen genoten van verschillende wijntjes tijdens een wijnproeverij. De avond werd gezamenlijk voortgezet tijdens het M-feest.

In het eerste kwartaal van het jaar vond ook de studiereis plaats, wat voor mij echt een van de hoogte punten van het jaar was. Dit jaar werd het regenachtige Nederland ingeruild voor een weekje zon in Athene. De eerste dagen konden we rustig aan doen, genieten van het weer en de cultuur die Athene rijk is. Nadat we de eerste dagen vooral waren rondgeleid in de stad, vond op de vierde dag de crazy 88 plaats. In kleine groepjes werd Athene onveilig gemaakt met doldwaze opdrachten, eetwedstrijden werden gehouden en records werden gezet. Toen werd het toch tijd voor het officiëlere deel van de reis, wat voor de een toch wat zwaarder viel dan de ander. We bezochten onder andere de Nederlandse ambassade, de Alpha Bank, de centrale bank, Enterprise Greece en de universiteit. Er werden goede en interessante presentaties geven die vooral over de Griekse crisis gingen. Verder werd veel gekeken naar de toekomst van Griekenland.

Aan het eind van het blok vonden ook het ESV-gala en de IE&B-cantus plaats. Het gala werd dit jaar voor het eerst georganiseerd zonder andere verenigingen. Na de openingsdans van het bestuur, onder leiding van de MFVN-band Tachycardia, kon de avond beginnen in de Old Cave. Het werd een gezellige avond waar nog lang over gesproken werd.

Ook aan formele activiteiten was er geen gebrek in de eerste drie maanden van het nieuwe jaar. Dit blok stond onder andere in het teken van de politiek. In maart vonden namelijk de Tweede Kamerverkiezingen plaats, een onderwerp dat regelmatig terugkwam op de ESV-kamer. Ook bracht de minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, een bezoekje aan de faculteit voor een College Tour. Hier werd over verschillende onderwerpen gesproken en konden studenten vragen stellen aan de minister. Ook waren er deze periode drie lunchlezingen. Tijdens ‘Netherlands Tax H(e)aven?’ werd er gesproken over de nadelen voor Nederland als belastingparadijs. Ook was er nog een lunchlezing over economisch vliegen. Studenten hebben meestal niet het geld om reisjes naar Miami, Hawaï, Mexico of Cuba te maken. Toch is dit toch ook voor ons mogelijk. Marco, die deze plekken inmiddels allemaal heeft bezocht, liet ons zien hoe je geld kunt besparen bij het boeken van vliegtickets. Er stonden ook een aantal bedrijfsbezoeken op het programma. Zo werden er een bezoekjes gebracht aan Flow Traders, EY en Calco.

Ik kijk met veel plezier terug op de eerste maanden van 2017! Het was voor mij een zeer leerzame periode die hele mooie herinneringen heeft opgeleverd. Voor nu wil ik iedereen het beste wensen voor het komende jaar. Dat het maar net zo mooi mag worden als 2017.

Door: Jikke Sieperda