Jaaroverzicht 2017, Matthijs de Haan

In het vierdelige jaaroverzicht kijken verschillende leden van de ESV terug op 2017. Matthijs de Haan, tweedejaars IEB-student, sluit deze serie af met zijn terugblik op het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. Wil je weten hoe hij dit kwartaal heeft beleefd? Lees het hier!

2017 zit er alweer bijna op en laat ik vooropstellen dat het een geweldig mooi jaar was. Dit was het laatste jaar voor de ESV waarin zij kon vertoeven aan de Thomas Van Aquinostraat. Een locatie die door vele ESV’ers nog lang gekoesterd zal worden als een schitterend, maar verouderd gebouw vol herinneringen.

Ik heb de eer om verantwoordelijk te zijn voor het laatste gedeelte van het jaaroverzicht van 2017. Het kwartaal begon met de lunchlezing ‘Money Changes’ over de veranderende regulering omtrent commerciële banken. De eerste informele activiteit van het laatste kwartaal heeft meteen de toon gezet: de prestigieuze lasergame-activiteit vond plaats. De vonken spatten ervan af en mede dankzij de grote inzet van alle deelnemers werd het een succes. Het team van bestuursleden Matthijs van Lemmen en Mark Schmitz ging er met de overwinning vandoor. Aansluitend op deze activiteit stond de jaarlijkse Jasje-Dasjeborrel op de agenda. Dit was een erg gezellige borrel vol mooie kledij, met als kers op de taart natuurlijk de prachtige roodzwarte ESV-das die door menig ESV’er vol trots gedragen werd. Een week later stond het (pre-)master diner op de agenda, waar verschillende master en premasterstudenten genoten van verschillende hapjes bij Nibbles.

Na verschillende informele activiteiten vonden er meerdere formele activiteiten plaats. Veel leden waren namelijk op 21 en 22 november te vinden in het Sanadome voor het jaarlijkse Nijmegen Career Event (NCE). Tijdens het NCE worden er contactmogelijkheden met interessante bedrijven en potentiële werkgevers gefaciliteerd. De twee dagen bestonden uit presentaties en workshops. Ook was er de mogelijkheid om individuele gesprekken aan te gaan met afgevaardigden van verschillende bedrijven. Deze twee dagen werden afgesloten met een gezellige borrel. Dit is een formele activiteit die ik in de toekomst zeker van plan ben te bezoeken. Ik raad iedereen aan er de volgende keer bij te zijn op basis van alle positieve verhalen!

Ook vonden er in de laatste weken van het jaar twee lunchlezingen plaats, namelijk de lunchlezing van Fagro over project- en risicomanagement en de lunchlezing ‘Bulgaria & Euro, do or don’t?’ waren informatieve lunchlezingen. Deze formele activiteiten zijn erg verrijkend en verkleinen de kloof tussen het theoretische gedeelte van het studeren met de praktijk binnen de economie.

Halverwege het blok organiseerde de sportcommissie Bounzball, trefbal gespeeld op trampolines! Een activiteit die in al zijn drukte en hoge mate aan belasting een aanslag was op de fysieke gesteldheid, maar je moet er wat voor over hebben! Het vochtgehalte kon na de activiteit worden aangevuld bij club Van Buren tijdens Blinglorious.

Omdat veel internationale studenten lid zijn van de ESV worden er voldoende activiteiten georganiseerd waar de voertaal Engels is, zoals de beergames. Hier maken internationale studenten kennis met Nederlandse spellen en stond deze activiteit garant voor een leuke avond voor zowel Nederlandse als internationale studenten. Tijdens het Sinterklaas diner rouler zorgden verschillende koppels voor overheerlijke voor-, hoofd- of nagerechten. “Standaard” studenten-gerechten maken hier plaats voor heerlijke, creatieve gerechten! Het diner werd afgesloten met gedichten voor ieder aanwezig bij deze activiteit, waarna iedereen zich verplaatste naar de Malle Babbe voor de Peppernutparty.

Het tweede blok van dit jaar en het laatste gedeelte van 2017 zijn wat mij betreft erg geslaagd. Ik wens iedereen een voorspoedig 2018 vol geluk en een schat aan leuke (ESV-)ervaringen. Tot in het nieuwe gebouw!

Door: Matthijs de Haan