Literatuurrecensie, de Da Vinci Code

Literatuurrecensie, de Da Vinci Code

In november is voor het eerst een literatuurrecensie gepresenteerd. In dit artikel werd een literatuurverslag uitgebracht over het boek ‘Thinking Fast and Slow’ van Daniel Kahneman. Ditmaal is het tijd voor de bestseller van Dan Brown, de Da Vinci Code.

De Da Vinci Code wordt door velen gezien als het toppunt van het werk van Dan Brown. Het was echter niet zijn eerste roman. In 1998 breng uitgever St. Martin’s Press het boek Digital Fortress uit, in Nederland beter bekend als Het Juvenalis Dilemma. Met deze roman introduceert Dan Brown de lezer met een relatief nieuw genre. Zelf noemt Brown zijn boeken fictief, maar in het begin van zijn boeken begint hij met de woorden “Alle beschrijvingen van kunst, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn accuraat en gebaseerd op feiten.” Personen, evenementen en incidenten die plaatsvinden zijn echter fictief.

Definitief breekt Brown echter door in april 2003, wanneer De Da Vinci Code wordt uitgebracht. Deze roman is wereldwijd in 44 talen vertaald en dit heeft geleid tot een immens aantal van 80 miljoen verkochte exemplaren. Hiermee staat deze roman op plek elf in de lijst met best verkochte boeken. In de Verenigd Staten heeft De Da Vinci Code meer dan twee jaar in de New York Times bestseller lijst gestaan. Deze lijst bestaat uit de 15 best verkochte boeken, gemeten over bijna 4000 verkooppunten. Op 13 november 2005 komt er een eind aan deze reeks wanneer het boek op plek zestien in deze ranglijst komt te staan.

De feit-fictie roman begint met de moord op Jacques Saunière, een kunstexpert, in het Louvre. Saunière beseft dat hij, wanneer hij geraakt is door een kogel, nog maar een aantal minuten te leven heeft. In deze minuten laat hij een spoor van codes achter, waaronder een code, een reeks nummers en twee tekstregels in onzichtbare inkt op de grond, namelijk:

13-3-2-21-1-1-8-5

O, Draconian Devil!

Oh, lame Saint!

Daarnaast tekent hij een grote cirkel om zijn lichaam en plaatst hij zich in de positie van de Mens van Vitruvius. De tekstregels zijn de reden dat Robert Langdon ingeschakeld wordt. Langdon is de hoofdpersoon in de bestsellers van Brown. Hij is docent kunstgeschiedenis aan de Harvard Universiteit. In deze discipline doceert hij in de richting van religieuze iconen en symbolen, waardoor hij ook als de expert in symboliek gezien wordt. Hiermee is hij volgens de politie van Parijs de uitgesproken persoon om te helpen in het onderzoek naar de moord op Saunière. Wat Langdon echter niet weet is dat zijn expertise niet de enige reden is waarom juist hij bij deze zaak betrokken wordt.

De kleindochter van Saunière, Sophie Neveu is agente in de afdeling van cryptologie. Zij arriveert op de plek van het misdrijf en deelt mee dat Langdon de Amerikaanse ambassade dient te bellen. Dit blijkt echter de eerste zet van Neveu om Langdon te informeren over de werkelijke reden van zijn bezoek. In het vervolg van de roman komen er vele werken van Leonardo Da Vinci ter sprake, gaat onder andere de Rij van Fibonacci een belangrijke rol spelen en worden er “geheimen” van de Christelijke kerk onthuld. Dit alles om te werken naar het uiteindelijk doel.

Door de benoemde “geheimen” van de Christelijke kerk is er grote kritiek ontstaan op De Da Vinci Code. Een aantal kardinalen van Vaticaanstad uiten deze kritiek openlijk. Zij maken zich onder andere zorgen over het feit dat mensen de “leugens” lezen en deze voor waarheid aanzien. Onder andere de katholieke organisatie Opus Dei komt uitgebreid aan bod in het boek. Deze organisatie wordt echter niet in het beste daglicht gesteld, waardoor ook zij met een berg aan kritiek naar buiten gekomen zijn.

Naar mijn mening is het afwisselende gebruik van feit en fictie een van de sterke punten van deze roman. Brown schrijft op een manier dat je eigenlijk geen idee hebt wat er precies valt onder feiten en wat er valt binnen het kader van fictie. Hierdoor blijft de roman op elke pagina spannend en is het vrijwel onmogelijk om “maar één hoofdstuk op een dag te lezen”. Als lezer word je echt meegenomen in het verhaal waardoor het ook telkens bloedstollend spannend blijft, met een aantal plot twisten die ervoor zorgen dat het verhaal alle kanten op gaat.

Scores: 5/5 sterren voor het idee, en 5/5 sterren voor de uiteindelijke uitwerking. Brown’s manier van schrijven laat je daadwerkelijk geloven dat alles wat in het boek beschreven wordt op waarheid gebaseerd is.

Door: Mark de Vaan