Paaskoorts

Paaskoorts

De beurzen waren gesloten, maar de supermarkten maakte flinke winst. Het was weer Pasen afgelopen weekend. Van oudsher is Pasen een belangrijk christelijk feest om te vieren dat Jezus is opgestaan uit de dood. Tegenwoordig is het een excuus voor een lang weekend om je vol te proppen met paaseieren.
Die paaseieren en alle etentjes eromheen, zoals paasontbijtjes, zorgen ervoor dat de supermarkten deze week goed gespekt worden. Onderzoeksbureau GfK onderzocht hoe groot de impact is van Pasen tegenover een gemiddelde week. Normaliter draaien de supermarkten ongeveer 720 miljoen euro aan omzet, maar in de rondom Pasen is het rond 840 miljoen euro. Een stijging van 17 procent. Het CBL rekent een recordomzet van 870 miljoen euro, veroorzaakt door het mooie weer dat we dit weekend hadden. Consumenten kochten meer fruit, groenten en duur vlees voor op de barbecue.
Waar geeft de Nederlandse consument dit allemaal aan uit? Als we kijken naar relatieve cijfers staat de ijstaart ver aan kop. Er wordt rond drie keer zoveel aan ijstaarten uitgegeven dan normaal. Ook aan luxebrood, zoals een paasstol gevuld met amandelspijs, en onderleggers (toastjes, marzers en crackers) wordt bijna drie keer zoveel uitgegeven. Verder voorgebakken broodjes en diepgevroren bakkersproducten maken de top 5 compleet. In absolute cijfers is chocolade de absolute nummer 1. Een gemiddeld huishouden geeft bijna 2 euro uit aan paaseitjes en chocoladehazen. Slechts de helft in een normale week. Planten en drank staan op plaats twee en drie.
Voor tuincentra is het ook cashen. Veel Nederlanders zijn vier dagen vrij en door de timing van Pasen is het een drukke periode voor tuincentra. Pasen valt in het begin in de lente, dan gaan mensen massaal met hun tuin aan de slag. De maanden april en mei zijn goed voor een kwart van de jaaromzet voor tuincentra. De grootste tuincentra kunnen wel tot 30.000 bezoekers verwachten op Pasen.
Ook komen er bijna een miljoen toeristen naar Nederland. Vele Duitsers bezoeken onder andere de tuincentra in Nederland, vanwege de strengere openingstijden in Duitsland. Met Pasen geven de toeristen rond de 800 miljoen euro uit in Nederland. Al om al een goed weekend voor zowel de consument als producent.

Door: Maikel de Leeuw