Prul of praal

stuk action redactiecommissie

Click here for English

Als je een van de grootste Nederlandse winkels zou moeten noemen, die het ook nog eens goed doet internationaal, waar zou je dan aan denken? Ikzelf zou als eerste denken aan de Albert Heijn, maar uit een halfjaarverslag blijkt dat er onverwachts een andere Nederlandse keten is die het ook goed doet. De Action.

Uit de halfjaarcijfers van het Britse concern 3i, wat onder andere de Action bezit, blijkt dat er flinke winst is gedraaid in de afgelopen periode door de Action. De verkopen namen toe met 5.6% in de afgelopen tien maanden en er zijn in dezelfde periode bijna 150 nieuwe vestigingen gekomen. Dit is opvallend, omdat het er de afgelopen tijd juist op lijkt alsof winkels steeds minder populair worden. Persoonlijk ga ik niet heel vaak meer naar een winkel in de stad toe, maar bestel ik eerder via het internet. Ik zal hiermee zeker niet de enige zijn, omdat er menig winkelketen in de afgelopen 5 jaar failliet is gegaan en de toenemende populariteit van de webshops krijgt hier vaak de schuld voor. Maar wat is het verschil waardoor Action nog steeds groeit, terwijl winkels als V&D en Bart Smit niet meer bestaan?

Een mogelijke reden dat bij de Action nog veel spullen verkocht worden zou kunnen zijn dat de prijzen bij de Action lager zijn dan bij andere bedrijven, zoals vroeger de V&D. Soms kun je eenzelfde product bij een andere winkel voor een veel hogere prijs vinden. Al zal de Action misschien niet altijd hebben wat je zoekt, je zult waarschijnlijk wel iets vinden waarvan je de prijs zo laag vindt dat je het meeneemt. Zou het kunnen dat door lagere prijzen mensen eerder geneigd te zijn om toch naar een winkel toe te gaan? Waarschijnlijk wel, maar een andere theorie zou kunnen zijn dat mensen het gewoon leuk vinden om te snuffelen en te kijken of ze in de Action een koopje kunnen vinden.

Uiteraard is er na het succes van een zo’n bedrijf het waarschijnlijk dat anderen eenzelfde soort bedrijf zullen beginnen, met gelijksoortige troep voor veel te weinig geld. Winkels als de Big Bazar en de SoLow volgen eenzelfde strategie als de Action: het opkopen van goedkope spullen van andere winkels en die voor een net iets hogere prijs verkopen.

3i, het moederbedrijf van de Action heeft bekendgemaakt dat de Action meer dan 10 miljard euro waard is. Vorig jaar was het bedrijf nog ongeveer 6.5 miljard euro waard, en dat is een flinke toename. Ik had nooit gedacht dat de Action überhaupt zoveel geld waard zou zijn, maar misschien is dat wel een misplaatse gedachte dat als alles in de winkel goedkoop is, dat het bedrijf dan ook niet veel waard zal zijn. 3i, die ook bedrijven als Hans Anders en de Basic-Fit in handen heeft, beschouwt de Action als het meest waardevolle bedrijf dat zij bezit.

Het enige probleem met dit hele verhaal is dat het wel uitlegt hoe de Action aan hun huidige plek in de Nederlandse economie zijn gekomen, maar niet hoe het komt dat er nu alsnog in het afgelopen jaar een 5.6% groei was in hun omzet. Andere bedrijven passen soortgelijke strategieën toe, maar de Action groeit alsnog. Persoonlijk heb ik eigenlijk geen idee hoe dit zo is gekomen. Dit stuk begon ook door mijn verbazing door een nieuwsartikel dat de Action blijkbaar meer dan 10 miljard waard is, en die verbazing is er nog steeds. Ik kan persoonlijk alleen maar speculeren, maar als iemand een goed idee heeft waarom juist de Action wel slaagt in het verkopen van spullen terwijl de vele andere winkels zoveel problemen hebben om te kunnen blijven bestaan, laat het me alsjeblieft weten.

Door: Merijn van der Leeuw