Snelst groeiende “supermarkt”

afbeelding picnic redactie

Click here for English

De rechter heeft in Amsterdam bepaald dat Picnic, een online supermarkt, zijn werknemers niet op dezelfde wijze hoeft te behandelen als een supermarkt. Picnic is een online supermarkt die boodschappen uitsluitend bezorgd. Andere supermarkten, zoals de Albert Heijn en Jumbo moeten zich wel aan de collectieve arbeidsovereenkomst houden. Picnic verkoopt boodschappen, maar de webwinkel wil dus geen supermarkt zijn. De vakbond FNV had een rechtszaak aangespannen, omdat de FNV van mening is dat er daardoor oneerlijke concurrentie ontstaat. De andere supermarkten moeten bijvoorbeeld een toeslag betalen aan het personeel dat in de avonden of in de weekenden werkzaam is. Picnic hoeft deze toeslagen niet te betalen, wat geen eerlijke situatie lijkt te zijn. Werknemers van Picnic vinden dat de werkdruk te hoog is en dat de werkomgeving niet veilig is.

Picnic heeft een andere organisatiestructuur dan de andere supermarkten. Picnic bestaat uit meerdere bv’s, waarvan maar één bedrijf een online supermarkt is. De rechter heeft besloten dat alleen dat bedrijf zich aan de collectieve arbeidsovereenkomst hoeft te houden. De andere bedrijven hoeven dit niet, omdat zij zich bijvoorbeeld bezighouden met de ontwikkeling van de app of met de bezorging. Er verandert voor Picnic niets als gevolg van deze uitspraak van de rechter, want het bedrijf betaalde medewerkers van de supermarkt al volgens de supermarkt-cao. Volgens Niels Jansen, een arbeidsjurist, kan de vakbond FNV in hoger beroep de rechtszaak alsnog winnen. Het is namelijk niet realistisch dat maar vijftien medewerkers de supermarkt runnen. Een andere mogelijkheid voor de FNV en de supermarkten om deze situatie in hun voordeel te verbeteren, is dat ze in een nieuwe cao ruimer kunnen formuleren welke bedrijven zich aan de volgende collectieve arbeidsovereenkomst moeten houden.

Het bedrijf Picnic is opgericht in 2015. Het begon in Amersfoort en inmiddels heeft het bedrijf zich in 33 verschillende plaatsen gevestigd. Picnic bezorgt ook op kleine schaal in Duitsland. Het bedrijf heeft in 2017 €100.000.000 opgehaald bij rijke Nederlandse families. Eén van die families heeft eerder geïnvesteerd in Kruidvat. Picnic maakte in 2017 een verlies van €45.500.000, maar dit is volgens Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, het gevolg van de enorme investeringen om te groeien. De afgelopen jaren is het bedrijf inderdaad enorm gegroeid. In 2018 is de omzet verdubbeld. Volgens Muller is het bedrijf te vergelijken met de melkboer van vroeger en is Picnic daarom zo succesvol.

Het voordeel van Picnic in vergelijking met andere supermarkten is dat de bezorging gratis is. Het minimum bestelbedrag is €25, terwijl het minimum bedrag bij de Albert Heijn €50 is. Picnic denkt ook aan het milieu, want de boodschappen worden met elektrische auto’s bezorgd. Ook wordt er weinig voedsel verspild, doordat bijvoorbeeld de broden vers gebakken worden. Een nadeel is dat het assortiment van Picnic kleiner is dan het assortiment van andere supermarkten. De onlinesupermarkt verkoopt wel dezelfde artikelen, maar het biedt minder verschillende merken aan van ieder artikel. Het zorgt er wel voor dat de app overzichtelijk is. Dit jaar is Picnic uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland. Inmiddels heeft de online supermarkt 200.000 klanten. Er staan tienduizenden personen op de wachtlijst. De lijst van snel groeiende bedrijven is samengesteld door de Rotterdam School of Management en het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Picnic blijft andere snel groeiende bedrijven zoals Action, Coolblue, Adyen en Basic-Fit voor.

Door: Kelly Veldman