Start it up!

Wie denkt aan de trends van de afgelopen jaren kan onmogelijk de hipsterbaard, houthakkersblouses of de startup hebben gemist. Ondanks dat deze drie elementen niet of in mindere mate aanwezig zijn in het dagelijks leven van een doorsnee persoon, kan het voor sommigen onder ons een goed idee zijn om eens te kijken naar het laatste element: het beginnen van een startup. Enkele voorbeelden van bedrijven die zijn begonnen als startup zijn Facebook, Google, Airbnb en Uber. Deze vier bedrijven zijn inmiddels uitgegroeid tot wereldwijd opererende bedrijven met een miljardenomzet en zijn allemaal begonnen met één vernieuwend idee.

Het beginnen van een startup is ongekend populair bij jonge ondernemers. Zij hebben ideeën over apps, producten of communicatiemiddelen die een proces kunnen verbeteren of zorgen dat het proces efficiënter wordt. Daarbij komt nog het flexibele werken. Dit is ideaal voor jonge ondernemers, omdat je immers je eigen baas bent en dus zelf je werkdagen, werktijden en werklocatie kiest. Hier steekt de negen tot vijf-mentaliteit die in het bedrijfsleven (nog deels) wordt gehanteerd natuurlijk schraal bij af. Een derde voordeel is dat er relatief weinig middelen nodig zijn om een startup te beginnen. Het vernieuwende idee is menselijk kapitaal en in principe zou je thuis in de garage jouw idee uit kunnen werken.

Een oorzaak voor het ontstaan van de startup-trend is naast de nasleep van de economische crisis ook het succes van andere startups. Toen veel mensen als gevolg van de crisis hun baan kwijtraakten of na hun opleiding moeilijk aan een baan konden vinden, hebben velen de beslissing genomen om hun idee om te zetten in een product. De stap naar het beginnen van een eigen bedrijf kon makkelijker worden gezet, omdat de vaste baan en daarmee een stukje zekerheid toch al was weggevallen. Daarnaast leken veel andere startup bedrijven een succes te zijn, wat het idee van een eigen bedrijf aantrekkelijker heeft gemaakt.

Ook onze universiteit houdt zich tot op zekere hoogte bezig met ondernemerschap. Voor iedereen die in het begin moeite had met het vinden van het Linnaeus gebouw is er een grote kans dat je dicht bij het startup terrein van de Radboud Universiteit bent geweest. Achter het Huygens gebouw en het Linnaeus gebouw staan namelijk een aantal gebouwen waarin zogeheten university spinoffs gevestigd zijn. Dit zijn startups die zijn opgericht door (oud)medewerkers of studenten van de universiteit. Deze university spinoffs zijn met name actief in de technologische of biochemische sector, zoals NYtor en Future Chemistry.

Wanneer we kijken naar de opleiding Economie en Bedrijfseconomie krijg je zeker niet het idee dat deze opleiding je voldoende klaarstoomt om een eigen bedrijf te beginnen. Toch is ondernemerschap wel een carrièrekeuze die door voorlichtingen maar al te graag aangedragen wordt, naast banen bij een bank, op de beurs, in de accountancy of bij de overheid. Echter, in de vakken die we volgen zit stiekem toch bruikbare informatie voor het opstarten van een bedrijf. Denk maar aan de kennis van een afzetmarkt, prijsmechanismen of de basis van het boekhouden. Dit is ideale voorkennis voor het beginnen van een startup. Daarbij komt nog dat economie een brede opleiding is, waardoor veel mensen met een brede interesse zich thuis voelen op deze studie. Dit kan weer leiden tot veel verschillende ideeën voor het oprichten van een startup.

Maar ook buiten de opleiding Economie en Bedrijfseconomie zijn er op de Radboud Universiteit vakken te volgen die te maken hebben met ondernemerschap en het oprichten van een startup. Deze zijn te vinden in onderwijsprogramma’s genaamd Student Company en de master genaamd Innovation & Entrepreneurship. Deze master bevat vakken als Corporate Strategy, Innovation and Entrepreneurship in context, Marketing and Innovation Entrepreneurship and Finance, and Social, Sustainable and Technological Innovation. Genoeg manieren dus om aan de benodigde kennis te komen.

Naast de faciliteiten en kennis van de universiteit, is er in Nijmegen ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van ondersteunende instanties die meerdere startups bij elkaar brengen. Binnen deze organisaties kunnen startups onderling ideeën uitwisselen om elkaar zo verder te helpen. Op deze manier zijn ook Nijmeegse startups uitgegroeid tot bekende producten. Om er een paar te noemen: KOEKIE, fietslampjesbestellen.nl en Boocki.

Dus heb je nog een houthakkersblouse in de kast hangen of ben je van plan om in no-shave november te gaan sparen voor een hipsterbaard, dan zou je als econoom ook nog kunnen overwegen om een startup te beginnen.

Door: Kelly van Eert