Verliest Westvleteren haar exclusiviteit

Verliest Westvleteren haar exclusiviteit

Westvleteteren wordt door velen bierliefhebbers gezien als het lekkerste en het meest exclusieve speciaalbier dat op de markt beschikbaar is. Daarom keken de bierliefhebbers raar op dat de Limburgse supermarktketen Jan Linders vorige week éénmalig het trappistenbier Westvleteren verkochtte. Helaas voor Jan Linders hebben ze zich de woede op de hals gehaald van de monniken van de Belgische Sint-Sixtusabdij, waar het trappistenbier wordt gebrouwen.

Westvleteren is normaal alleen maar vekrijgbaar bij de abdij van Sint-Sixtus. De trappisten verkopen hun bier ook alleen maar aan particulieren. Een particulier mag ook maar één keer in de 60 dagen een bezoek brengen aan de abdij om maximaal twee kratjes bier op te halen. De prijs van de kratten varieert tussen de 35 en 45 euro. Bij de Jan Linders werd één flesje verkocht voor 9.95. Jan Linders probeert zich te profileren als bierspecialist en wilde haar klanten belonen door eenmalig Westvleteren aan te bieden. Bierliefhebbers konden maximaal twee flesjes kopen.

Een woordvoerder van de abdij vertelt dat de monniken heel erg zijn geschrokken toen ze erachter kwamen dat hun bier in de schappen bij de Jan Linders lag. De monniken vinden dat de prijs van 9.95 tegen de ethische normen en waarden in gaat waar de monniken voor staan. Zo zal iedere bierliefhebber weten dat de monniken van Westvletren geen winstmaximalisatie nastreven. Ze produceren enkel en alleen wat ze nodig hebben om zichzelf van de basisbehoeftes te kunnen voorzien. De rest van het geld doneren zij aan goede doelen.

Volgens de marketingmanager van Jan Linders, Gineke Wilms, maakt de supermarktketen amper winst op de verkoop van Westvleteren. Deze winst is laag omdat het bier verkregen is door middel van verschillende partners. elke individuele partner wilde zelf ook aan de verkoop van het bier verdienen waardoor de prijs uiteindelijk zo hoog is opgelopen. Wie deze partners allemaal zijn wilde Wilms niet bekendmaken.

Op dit moment hebben de Monniken een advocaat in de armen genomen om te voorkomen dat de Jan Linders nog langer hun bier verkoopt. Ook willen ze een signaal afgeven aan andere ketens die dit in de toekomst mogelijk van plan waren te doen.

Jef van den Steen, de bierexpert van de Lage Landen, noemt het hele gebeuren rond Westvleteren het werk van de ‘biermaffia’. Hij zegt: ” Je probeert mensen in de buurt van Westvleteren te vinden en laat die dan zoveel mogelijk kratten kopen. En op die manier kan je net zo lang doorsparen totdat er genoeg is om een winkel te kunnen bevoorraden”.

Van den Steen merkt ook op dat het ondenkbaar is dat de monniken dit zelf hebben gedaan. “ze werken al sinds 1946 op hun eigen manier, met slechts één uitzondering. En dat was omdat ze geld nodig hadden om de abdij op te knappen.”

Door: Quincy Pang-Atjok