Verovert Budweiser de Nederlandse biermarkt?

budweiser stuk

Click here for English

De afgelopen jaren is er in de Nederlandse pilsmarkt weinig veranderd. Heineken is in een groot deel van het land de overduidelijke marktleider. In de Nederlandse pilsmarkt wordt amper bier uit andere landen dan Nederland of België verkocht. Het doel van Budweiser is dan ook: leven in de brouwerij brengen. Het veroveren van de Nederlandse horeca zou de eerste stap moeten zijn.

Het Amerikaanse merk Bud maakt deel uit van het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, dat ook andere bekende biermerken zoals Corona, Hertog Jan en Jupiler bezit. AB InBev is de grootste bierproducent van de wereld. In Noord-Amerika wordt Budweiser geprofileerd als ‘The King of Beers’ en de doelgroep van Bud bestaat vooral uit mensen tussen de 18 en 35 jaar. Volgens een woordvoerder van AB InBev zal het merk veel mensen aanspreken, omdat Budweiser minder bitter is dan de andere pilseners. Volgens de directeur van AB InBev Nederland, Nicolas Bartholomeeusen, is Budweiser daarom toegankelijk voor zowel mannen als vrouwen. Budweiser zelf noemt het ‘doordrinkbaar’. Dat klinkt als een geschikt biermerk voor studenten.

Alcoholvrije pils van Budweiser staat nog niet op de planning. Dat is opmerkelijk, want in de afgelopen tijd zijn bieren met een laag alcoholpercentage steeds populairder geworden. Zo is de Radler inmiddels niet meer weg te denken uit de Nederlandse horeca. Ook de marktleider in Nederland, Heineken, verkoopt steeds meer alcoholvrije biertjes.

Het zal niet eenvoudig worden om de horeca te veroveren. Cafés en restaurants hebben namelijk contracten afgesloten met andere biermerken, waar ze mogelijk nog jaren aan vastzitten. Het is wel mogelijk om deze contracten over te nemen. Ook als het Budweiser niet lukt om in de horeca zijn marktaandeel te vergroten, betekent dat niet meteen dat Budweiser zijn marktaandeel in de Nederlandse pilsmarkt niet op andere manieren kan vergroten. Geld lijkt een belangrijke voorwaarde om deze poging te laten slagen.

De eerste grote stap van Budweiser in Nederland is de sponsoring van Ajax. Budweiser is de vervanger van Jupiler als de sponsor van de Amsterdamse voetbalclub. De vraag is of de opkomst van Budweiser in Nederland slecht nieuws betekent voor de andere merken van AB InBev, zoals Jupiler en Hertog Jan. Vooralsnog blijft Heineken het merk dat geschonken wordt in de Johan Cruijff Arena. Budweiser zal daarnaast het officiële bier zijn bij de FIFA World Cup 2022. Ook zal Budweiser proberen om zijn pils te verkopen op festivals en in evenementenhallen. Wellicht drinken ESV-leden binnenkort wel Budweiser in plaats van Schultenbräu.

Door: Kelly Veldman